7 september 2009

Stickhelg i Leksand

Tack alla underbara stickvänner som gjorde helgen till en upplevelse som kommer att finnas kvar i minnet mycket länge. Tack till Maria och Ankie som hade ordnat allt. Tack till alla garnsponsorer. Så här såg min hög ut! Det mjuka merinogarnet från Yll&Tyll hittade hem till någon annan än mig.

Inger var den som enda som stickade klart något. Ett tvåändsstickat mobilfodral och en strumpa. Vi andra började på nya projekt och stickade några varv här och där på medhavda stickningar.
Cissi, som sov hemma medan vi andra intog golv och soffor i den trevliga lokalen där vi höll till hela helgen, stickade nästan klart sin bolero. Hon hade säkert blivit klar om inte garnet hade tagit slut.
Jennie virkade en mössa. Svart och vit i bomullsgarn.
Det gäller att vara tapper i början när man stickar krus. Ing-Marie räknade många gånger och stickade baklänges, men till slut kom hon en bit förbi tumhålet på sin vante. Hennes Rättviksvante finns inte med på bild, men den stickade hon klart redan på lördagen innan jag tog fram kameran.
Post-it lappar, mönster på engeska och massor av skratt när Britta blev en hejare på sjalstickning.
Marianne stickade en socka, lärde sig de första varven i tvåändsstickning och blev nästan klar med en babymössa. Tillsammans med Britta tog hon en extra sväng i Dalarna för att se hur det ser ut mellan Falun och Borlänge. kanske inte den närmaste vägen till Leksand! Tips: det behövs ibland lite mer än små lokala kartor för att hitta. Hoppas att hemresan gick bra.

Den här högen tillhör Sofia. Hon hade precis som alla andra flera saker på gång. Lite sjal. lite mudd och lite tvåändsstickning.

Ankies påbörjade vante med kaniner kommer säkert att bli fin till en liten flicka. Med grönt garn stickade hon också på en barnklänning och en top.
Sammanfattning: lite sömn och lite stickat, lagom många deltagare 10 st, MYCKET TREVLIGT, MASSOR AV GLADA SKRATT OCH NYA VÄNNER.
Det här gör vi om igen!!!!
Det här blev långt, längre än vanligt, men ändå bara lite om allt kul vi hade och gjorde.

3 kommentarer:

Sunna sa...

Åhh vad är väl en stickhelg, den kan ju vara långtråkig och... alldeles, alldeles underbar. gud vad jag är avundssjuk

Ing-Marie i Säter sa...

Yes! Vi hade det fantastiskt. Tack för all hjälp att få klart mina Boda vantar. Mycket trix och tips fick vi på köpet.

Annika sa...

Hejsan!!!! nu har jag suttit en stund o tagit igen en massa jag missat hos dig när jag varit lite bloggallergisk... vad jättemycket fint du gjort i sommar... sjalar vackra som bara den o kofta o ..... jag kan inte välja.... har inte tagit i en stickning på hela sommaren men virkat litegrann.... nu har det börjat klia o en kofta ä på G.... växtfärgat garn + lite "vanlig" ull.... vi får se.... sen har man ju lite UFO:n...:) har på schemat en lövkväll med slöjdklubben också.... de är ju sååå vackra dessa rosor... sticka lungt.... Kram Annika